...förbi några sportfiskare...

Vakna Sebastian! Mamma ropar nere från köket.

Jag stiger långsamt och sömndrucket upp ur sängen och gäspar. Det är måndag, den jobbigaste dagen i veckan.

Jag tittar ut ur det dimmiga fönstret, det regnar utanför. Jag går nerför trappan men tunga steg. Min katt möter mig som vanligt längst ner i trappan. Han spinner och lägger sig på rygg och piper som bara han kan. Jag fortsätter ner för den mörka och raka hallen in i köket där mamma står och väntar. Tobias sitter och glufsar i sig sin frukost och smaskar högt.

Jag skyndar mig att sätta mig bredvid pappa och börjar ta för mig av frukosten medan pappa läser tidningen och dricker kaffe. Mamma donar i köket. Tobias avslutar sin frukost i hög hastighet och samtidigt så slukar han sin andra gröttallrik.

Jag äter upp frukosten och går upp på mitt rum. I sängen ligger min katt och sover. Jag gäspar och lägger mig bredvid honom och gäspar igen. Jag sluter ögonen och undrar hur länge jag får sova innan jag blir väckt av någon.

Jag reser mig igen och lägger kameran i fickan.

Tobias knackar på, jag öppnar dörren.

– Hänger du med till stan? frågar han.

– Nej, jag ska till hamnen.

Jag går till trädgården och fortsätter ut på gatan. Lövhagsvägen är en ganska liten och öde gata. Men när jag tänker på det är det vackert här och väldigt lugnt. Mittemot mig bor farbror Sven, till vänster bor min morfar och till höger bor en man man aldrig ser, mer än på kvällen. Hans hus är mörkt hela tiden. Läskigt!

Jag går ner till hamnen, den är väldigt fin! När jag går ut på en av uddarna, förbi några sportfiskare hittar jag en liten anka i gräset. Jag tar fram min kamera som jag alltid har i fickan. När jag tar ett kort skräms ankan iväg och kvar ligger nio små vita ägg. Jag tar ett kort men sedan blir jag bortjagad av ankan. Jag fortsätter att gå längs udden. Jag hittar en anka till men den låter jag vara ifred. Jag tittar ut mot hamnen och ser domkyrkan resa sig högt mot skyn samtidigt som den slår fyra slag med sitt vackra klockspel. Mariestad är en riktigt vacker stad!

 

Sebastian, åk 5 Högelid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0