"Jag ville titta på olika grejer ordentligt!"

Mariestad
Jag bestämde mig en morgon att jag ville gå igenom Mariestad. Jag ville titta på alla olika grejer ordentligt. När jag kom ut så var det strålande väder. Solen sken och det var blått på himlen. Jag började gå upp mot kyrkan. När jag kom till kyrkan såg jag att det var väldigt många gravstenar där. Jag hade hört att kyrkan var ganska gammal.

Jag fortsatte en bit. Då såg jag att det var ett motionsspår där. Jag tänkte att det kan vara skönt med lite motion. Så jag gick hela spåret. Det är ett väldigt fint ställe att motionera på. Det ligger i skogen och det är en väldigt fin skog. När jag hade gått spåret så kom jag ut till en väg. Då såg jag en fotbollsplan. När jag kom närmare så såg jag att det var flera fotbollsplaner, stället kallades Lekevi. Jag gick vidare. Jag gick förbi en cykelaffär och förbi en matkiosk. Den kallades Ledsbergsgrillen.

När jag hade kommit ganska långt fram så såg jag att det var ett badställe som hette Ekudden. Jag gick in den vägen så kom jag fram till ett badställe. Det fanns både simbassänger och en badstrand. Det var många som badade. Sen gick jag samma väg som jag kom. Jag gick mot en bro men då såg jag en minigolfbana. Den heter Alhagen och är Sveriges äldsta minigolfbana.

Jag gick vidare upp på en bro. Då såg jag en staty av en oxe. Jag tror jag hört någon berättelse, det var en oxe som klev upp ur Tidan. Då var det någon som såg den. Oxen som klev upp ur Tidan blev Mariestads stadsvapen. Jag gick vidare mot hamnen. När jag kom till hamnen så köpte jag en glass och sen gick vidare och tittade på alla fina båtar. sen gick jag mot Stockholmsbacken. Jag gick börbi ICA och Pizzeria Valentino. Sen svängde jag och gick vägen, då kom jag till Isstadion. Brevid Isstadion så var det många fotbollsplaner.

Jag gick vidare ganska långt. Då kom jag till en stor skola som heter Högelidsskolan. Jag gick vidare. Jag gick in i en stig. Det var nästan som ett motionsspår. Jag följde spåret sen kom jag till en badplats. Den heter Snapen. Synd att jag inte hade med mig badkläder. Jag skulle gärna vilja avsluta min lilla resa med ett dopp i Vänern.

GUSTAV åk 5, Högelid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0