Resan till Mariestad - gåsen Sofie

Det var en gång en gås som hette Sofie. Sofie hade varit på många spännande ställen i Sverige men aldrig varit i Västergötland. Och efersom Sofie var en gås så fick det bli Vänern som hon skulle åka till. När hon hade flugit i trev dygn så var hon framme i Mariestad. När hon landade vid Glassmagasinet så satt det någar barn och åt glass. När barnen fick se Sofie så gav de henne en liten glasstrutsbit.
- Å tack, var har jag landat någonstans, sa Sofie.
- Du har kommit till Mariestad, sa ett av barnen.
- Vad heter du? frågade Sofie ett av barnen.
-- Jag heter Josefin och är 12 år. Jag gillar att spela Go supermodel och GThotel. På fritiden spelar jag innebady och är med kompisar.
. Jaha, men vet du åt vilket håll Sandviken ligger? frågade Sofie.
- Det ligger ditåt, sa Josefin och pekade åt vänster.
- Tac kså mycket och hej då, sa Sofie och flög iväg.

Efter tio minuter var hon framme vid Sandviken. Där fanns det en bra strand som man kunde bygga bo på. När sommaren var över och Sofie skulle flyga hem igen så flög hon över hela stden och ut mot hamnen och sa:
- Det här var en rolig sommar: Staden var rätt så liten så den var lätt att hitta i. Den hade fina sandstränder, fina skogar, bra cykelbanor och mysiga bostadsområden. Hoppas jag kan komma tillbaka nästa sommar för det här är en sommar jag aldrig kommer att glömma.

Josefin Jansson 5k, Högelid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0